Pyynikin Brewing Company siirsi oluttuotantonsa Tampereelta Viroon

Vahvasta paikallisesta brändistään tunnettu Pyynikin käsityöläispanimo on siirtänyt oluttuotantonsa Viroon. Panimolle etsitään Tampereelta uusia tiloja, mutta moni epäilee, palaako tuotanto Suomeen, sillä Tampereen panimon laitteistokin on myynnissä.

Vuoden 2021 tammikuussa kerrottiin Pyynikin käsityöläispanimo Oy:n eli Pyynikin Brewing Companyn aikeista laajentaa tuotantoaan Viroon. Yhtiö oli tehnyt esisopimuksen virolaisen Haljalan panimon kiinteistöjen ja laitteiston ostamisesta.

Pyynikin Brewing Companyn perustaja Tuomas Pere perusteli kauppaa tuotannon hurjalla kasvulla. Hänen mukaansa kaikkia tilauksia ei pystytty täyttämään ja toimitusongelmat hankaloittivat liiketoimintaa sekä hidastivat yrityksen kasvua.

Yrityskaupan yhteydessä vakuutettiin, että kaupalla ei ole vaikutusta Pyynikin Brewing Companyn kotimaan toimintaan tai kotipaikkaan. Tampereen panimon oluttuotannon luvattiin pysyvän entisellä tasolla.

Pyynikin Brewing Companyn Viron Haljalan panimokauppa vahvistui toukokuussa 2021. Käytännössä kauppa toteutettiin niin, että osakas Samu Saarikoski osti Haljalan panimokiinteistön laitteineen ja vuokrasi sen Pyynikin käsityöläispanimolle. Tuolloin uutisoitiin myös Haljalan panimon 15-kertaisesta tuotantokyvystä Tampereen panimoon verrattuna, mikä herätti monen epäilykset tuotannon siirtämisestä entistä vahvemmin Viroon.


Taloudelliset haasteet taustalla

Tämän vuoden tammikuussa Pyynikin käsityöläispanimo keskeytti oluen valmistuksen Tampereella käytännössä kokonaan ja suurin osa Tampereen panimon henkilöstöstä lomautettiin toistaiseksi. Viimeiset oluet Tampereella tehtiin maaliskuussa. Samaan aikaan oluentuotanto Virossa jatkui.

Nyt Pyynikin Brewing Companyn Tampereen Raholan panimon tiloissa toimii enää tislaamo, jossa tehdään giniä ja vodkaa. Muut Pyynikin Brewing Companyn juomat valmistetaan nykyisin Haljalan panimossa Virossa.

Moni lomautettu työntekijä on joutunut etsimään muita töitä ja irtisanoutumaan, koska tietoa töiden jatkumisesta ei ole työnantajalta saanut.

Yrityksen johto kuvasi tuotannon supistamista Suomessa väliaikaiseksi ja kertoi, että tarkoituksena on edelleen löytää panimolle uudet tilat Tampereelta, kunhan yhtiön talous saadaan kuntoon. SEL:n saamien tietojen mukaan uusien tilojen etsintä on jatkunut tuloksettomana jo vuosia, eivätkä monet yrityksessä työskennelleet usko yhtiön halun jatkaa oluttuotantoa Suomessa olevan aitoa.

Toukokuussa Pyynikin Brewing Company lähetti osakkailleen viestin, jossa se kertoi konkurssiuhasta toukokuun odotuksista jääneen myynnin takia. Koleiden kelien ohella yhtiön taloustilannetta olivat pahentaneet kohonneet kustannukset, sillä esimerkiksi raaka-aineet, energia, pakkauskustannukset ja logistiikka ovat kallistuneet.

Vuonna 2012 perustettu Pyynikin käsityöläispanimo on panostanut voimakkaaseen kasvuun, eikä sillä ole vielä yhtään voitollista vuotta. Yhtiön toimitusjohtaja Kari Lappalainen ilmoitti alkuvuodesta eroavansa toimitusjohtajan tehtävästä ja uutena toimitusjohtajana aloitti kesäkuussa Kari Luttinen. Lisäksi yhtiölle valittiin uusi hallitus ylimääräisessä yhtiökokouksessa kesäkuussa.


Paikallisuus on pienpanimoiden valtti

Kauppojen hyllyiltä löytyvissä Pyynikin käsityöläispanimon tuotteissa on jäljellä enää vain pieni häivähdys tamperelaisuutta ja kotimaisuutta.

– Paikallisuus ja kotimaisuus ovat kuluttajille todella tärkeitä asioita. Ne tuovat yritysten tuotteille ja tuotemerkeille merkittävää lisäarvoa. Tuontituotteen myyminen paikallisen pienpanimon mielikuvalla ei voi olla pidemmän päälle kestävää toimintaa, SEL:n puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen sanoo.

Samoilla linjoilla on SEL:n Häme-Keski-Suomen aluesihteeri Eija Rantanen.

– Harmi, että hyvää olutta tehnyt kotimainen ja tamperelainen yritys vei valmistuksen ja työt Viroon. Nyt Pyynikin käsityöläispanimo on vain nimi, jolla virolaista olutta pestään kotimaiseksi, Rantanen tiivistää.

Kuntosen mukaan Suomessa on hieno ja merkittävä oma pienpanimokulttuuri, jolle on erittäin haitallista, jos tuontiolutta yritetään myydä kotimaisen pienpanimo-oluen mielikuvaa hyväksikäyttäen.

– Olutharrastajat ovat valveutuneita ja kiinnostuneita juomien alkuperästä. Monia heistä, kuten meitä elintarvikealan työntekijöiden ammattiliitossakin, harmittaa varjo, jonka tällainen toiminta luo kotimaisten pienpanimoiden uskottavuudelle, Kuntonen toteaa.

Pyynikin käsityöläispanimossa olisikin syytä pohtia, voidaanko kotimaiseen ja paikalliseen tuotantoon yhdistyvää nimeä enää jatkossa käyttää tuotteissa, kun panimotoiminta on käytännössä kokonaan siirretty ulkomaille.


Pyynikin käsityöläispanimo on vuonna 2012 perustettu pienpanimo, joka tunnetaan myös nimellä Pyynikin Brewing Company. Vuonna 2020 yhtiön liikevaihto oli 4,7 miljoonaa euroa ja tulos 0,5 miljoonaa euroa tappiolla. Vuodesta 2017 yhtiön liikevaihto on kasvanut 1,7 miljoonasta 4,7 miljoonaan, mutta se on tehnyt tappiota vuosittain 0,4–0,5 miljoonaa euroa. Yhtiöllä on Suomessa ja Virossa yhteensä noin 50 työntekijää.

Liity
jäseneksi