SEL on valmis toimiin työntekijöiden oikeuksien heikentämisen torjumiseksi

SEL on valmis työtaistelutoimiin elintarvikealan työpaikoilla Orpon hallituksen heikennysesitysten torjumiseksi yhdessä muiden ammattiliittojen kanssa.

Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL ei hyväksy Petteri Orpon hallituksen suunnitelmia heikentää merkittävästi työntekijöiden oikeuksia ja työttömyysturvaa. SEL on valmis työtaistelutoimiin elintarvikealan työpaikoilla hallituksen heikennysesitysten torjumiseksi yhdessä muiden SAK:laisten ammattiliittojen kanssa.

– Orpon ja Purran hallitus hyökkää nyt ennennäkemättömän rajulla tavalla työntekijöiden työehtoja ja asemaa vastaan. Me olemme valmiita toimiin työntekijöiden puolustamiseksi, SEL:n puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen sanoo.

Kokoomuksen, perussuomalaisten, RKP:n ja kristillisdemokraattien muodostaman hallituksen ohjelmassa on sovittu pitkä lista lakimuutoksia, jotka heikentävät työntekijöiden asemaa ja oikeuksia. Hallitus valmistelee parhaillaan nopealla aikataululla lakiesityksiä, joilla on tarkoitus ensin rajoittaa työntekijöiden lakko-oikeutta ja sen jälkeen viedä läpi työehtojen ja sosiaaliturvan heikennysesitykset.

– Jos Orpon hallituksen esitykset menevät läpi, suomalaisesta työelämästä tulee kiistatta kovempaa ja työntekijälle epävarmempaa. Määräaikaisia työsuhteita lisätään ja työntekijän irtisanomista helpotetaan. Palkkojen ja muiden työehtojen heikentämiseen annetaan mahdollisuus luottamusmiehen ohittavalla paikallisella sopimisella. Työntekijöiden ja työnantajien vuoropuhelua vähennetään siirtämällä iso osa yrityksistä yhteistoimintalain ulkopuolelle, Kuntonen toteaa.

Kaikkien alojen työntekijöitä koskevien heikennysten lisäksi Orpon hallituksen ohjelmassa on sovittu myös leipomotyölain kumoamisesta 1.3.2025 alkaen. SEL vastustaa leipomotyölain kumoamista ja korosti jo hallitusneuvotteluiden aikana neuvottelijoille antamassaan lausunnossa, että laki on tarpeellinen alan työntekijöiden ansiotason turvaamiseksi ja työvoiman saatavuuden varmistamiseksi. SEL:n tavoitteena on, että leipomoalan työntekijöillä on jatkossakin tolkulliset työehdot.

SEL:n arvio on, että hallitusohjelman toimenpiteet tulevat paitsi heikentämään suomalaista työelämää, myös pahentamaan työvoimapulaa.

Torstaina ja perjantaina Hämeenlinnassa koolla ollut SEL:n liittohallitus käsitteli hallitusohjelmaa ja SEL:n toimia järjestöllisen valmiuden nostamiseksi. SEL tiedottaa elintarvikealan työntekijöille Orpon hallituksen heikennysesitysten vaikutuksista ja valmistautuu toimimaan elintarvikealan työpaikoilla hallituksen ajamien työelämäheikennysten torjumiseksi.

Miten hallitusohjelma heikentää työntekijän asemaa ja oikeuksia?

Työsuhteen epävarmuus lisääntyy

● Alle vuoden määräaikaisen työsopimuksen voi tehdä ilman perustetta.

● Lomautus vain viikon varoitusajalla.

● Sairaussakko – ensimmäisestä sairauspoissaolopäivästä palkaton.

● Potkulaki – irtisanomiseen ei jatkossa tarvita painavaa syytä.

● Yt-velvoite pois alle 50 hengen yrityksistä.

● Yt:n vähimmäisajat puoleen kaikissa yrityksissä.

● Takaisinottovelvoite pois alle 50 hengen yrityksistä.

TES:n yleissitovuus ja luottamusmiesten asema heikkenee

● Kaikkia sitova paikallinen sopimus jopa ohi luottamusmiehen – työnantajan päätösvalta kasvaa.

● TES:ien yleissitovuus heikkenee/poistuu – työnantajalla ei intressejä kuulua työnantajaliittoon.

● Pakkolait voimaan – estää sopimasta lakia parempia työehtoja.

Lakko-oikeutta rajoitetaan

● Lakko-oikeuden rajoitukset jo syksyllä 2023 – rajoittaa protestoimasta muita heikennyksiä vastaan.

● Lakkosakkoja korotetaan – myös henkilökohtainen sakko.

● Poliittiset lakot voivat kestää enintään yhden päivän.

● Tukilakkoja rajoitetaan – vahvat alat eivät voi tukea heikompia.

Työttömyysturvaa ja muita etuuksia leikataan

● Ansiosidonnaisen työssäoloehto pitenee 12 kuukauteen.

● Työssäoloehdon euroistaminen heikentää osa-aikaisten ja pätkätyöläisten mahdollisuutta päästä ansioturvan piiriin.

● Ansiosidonnaisen porrastus – 8 viikon jälkeen 20 %:n leikkaus työttömyysturvaan.

● Ikääntyneiden asema heikkenee – työttömyysturvan ikäsidonnaiset edut pois.

● Omavastuupäivät 5 → 7 ja lomakorvaus jaksotetaan.

● Suojaosat pois – ei lyhyitä keikkatöitä työttömänä.

● Lapsikorotukset pois – lisää lapsiköyhyyttä.

● Vuorotteluvapaa lakkautetaan.

● Aikuiskoulutustuki lakkautetaan.

Tutustu Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmaan

Lue SAK:n puheenjohtaja Jarkko Elorannan avoin kirje Petteri Orpolle ja hallitukselle