Veli-Matti Kuntonen: Hallitus toteuttaa työnantajien pelikirjaa

Orpon hallitus toteuttaa työnantajien pelikirjaa suomalaisen työelämän rikkomiseksi, SEL:n puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen sanoo.

Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL:n puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen tuomitsee tavan, jolla pääministeri Petteri Orpon hallitus runnoo seurauksista välittämättä määrätietoisesti eteenpäin Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n laatimaa suunnitelmaa suomalaisen työelämän pelisääntöjen romuttamiseksi.

– Hallitus muuttaa ensin pelin sääntöjä niin, etteivät työntekijät pysty enää puolustautumaan lainsäädännön kautta tapahtuvaa työehtojen heikentämistä vastaan, ja sitten hallitus alkaa toteuttamaan heikennyksiä, työväen vappujuhlassa Kankaanpäässä puhunut Veli-Matti Kuntonen sanoo.

Kuntosen mukaan EK:n säveltämä työmarkkinoiden todellinen ”taksiuudistus” on hallituksen ajama paikallista sopimista lisäävä lainsäädäntöhanke.

– Hallituksen hanke mahdollistaa yritysten välisen kilpailun työntekijöiden työehtoja heikentämällä. Tämä ei ole vastuullisten ja hyvin asiansa hoitavien yritysten etu, Kuntonen toteaa.

Hallituksen työlistalla on tulossa useita työntekijöiden oikeuksia heikentäviä lakimuutoksia, kuten työntekijän irtisanomisen helpottaminen, alle vuoden määräaikaisten työsopimusten salliminen ilman perustetta sekä ensimmäisen sairauspoissaolopäivän muuttaminen palkattomaksi.

Kuntonen ennustaa, että seuraavasta työehtosopimusneuvottelukierroksesta tulee tavallistakin vaikeampi, sillä neuvottelupöydissä tulee riittämään jännitteitä, joita hallitus on toimillaan luonut.

– Työnantajat joutuvat tulemaan työmarkkinaosapuoleksi lähteneen hallituksen selän takaa esiin, kun seuraava työehtosopimusneuvottelukierros alkaa. Jos hallituksen ajamat lakimuutokset toteutuvat, on selvää, ettei asia jää meiltä huomiotta neuvottelupöydässä, Kuntonen sanoo.

Kuvassa SEL:n puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen keskustelee SEL:n lakkovahtien kanssa HKScanin Vantaan tuotantolaitoksen portilla Vantaalla 2.2.2024. Kuva: Antti Yrjönen

Liity
jäseneksi