Tiedote: SEL:n jäsenten osallistuminen aktiivimallia vastustavaan poliittiseen mielenilmaukseen 2.2.2018

Hyvä SEL:n jäsen,

Olemme koonneet yhteen vastauksia yleisimpiin kysymyksiin aktiivimallia vastustavasta poliittisesta mielenilmauksesta ja mielenosoituksesta sekä työtaistelutoimenpiteistä elintarvikealan työpaikoilla.

Lue tämä ja jaa tietoa työpaikallasi, esimerkiksi tulostamalla kysymykset vastauksineen työpaikan ilmoitustauluille ja taukohuoneisiin tai jakamalla linkkiä sosiaalisessa mediassa kuten Facebookissa.

Lue lisää: www.selry.fi/aktiivimalli

Jos sinulla on kysyttävää, työpaikkasi luottamushenkilöt tai SEL:n aluetoimistot auttavat.

KYSYMYKSET:

1. Miksi SAK järjestää poliittisen mielenilmauksen aktiivimallia vastaan perjantaina 2.2.2018? Onko SEL mukana?
2. Ovatko elintarvikealan työntekijät lakossa perjantaina 2.2.2018?
3. Kuka voi osallistua mielenosoitukseen Helsingissä 2.2.2018?
4. Miten mielenosoitukseen pääsee paikalle?
5. Miten muuten voi vastustaa aktiivimallia?
6. Mitä eroa on poliittisella työtaistelulla ja lakolla tai mielenilmauksella ja mielenosoituksella?

VASTAUKSET:

Palkansaajakeskusjärjestö SAK järjestää poliittisen mielenilmauksen aktiivimallia vastaan perjantaina 2.2.2018 Helsingissä Senaatintorilla kello 11-13. SEL on mukana mielenilmauksessa.

#Äänityöttömälle-mielenilmauksella vaaditaan hallituksen toimeenpaneman aktiivimallin perumista. Vuoden alussa voimaan tullut aktiivimalli leikkaa työttömyysturvaa ja kohtelee työttömiä epäoikeudenmukaisesti.

Mielenilmauksella vastustetaan myös hallituksen kaavailemaa aktiivimalli kakkosta, joka toteutuessaan toisi työttömille uusia turvaa leikkaavia karensseja.

Mielenilmaus aktiivimallia vastaan -tapahtuma Facebookissa

SAK järjestää mielenosoitukseen 2.2.2018 kaikille avoimia ja maksuttomia bussikuljetuksia ympäri Suomea

SEL kehottaa kaikkia elintarvikealan työntekijöitä osallistumaan työttömyysturvaa leikkaavaa aktiivimallia vastustavaan poliittiseen mielenilmaukseen. SEL:n jäsenet tapaavat ennen mielenosoituksen alkamista perjantaina 2.2.2018 klo 10.15-10.45 välisenä aikana Senaatintorin Hallituskadun puoleisella torin reunalla, suunnilleen torin ja kirkon portaiden puolessa välissä, jossa on jaossa mielenosoitusrekvisiittaa, kuten kylttejä ja rintanappeja. SEL:n porukat tunnistat SEL:n isoista punaisista ilmapalloista.

Mitä aktiivimalli tarkoittaa?

Hallituksen aktiivimalli läpi: Työttömän aktiivisuuden seuranta alkaa 1.1.2018

Miksi SEL vastustaa aktiivimallia?

SEL vastustaa työttömyysturvan aktiivimallia, koska aktiivimalli leikkaa työttömyysturvaa ja kohtelee työttömiä epäreilusti. Vaikka työtön olisi kuinka aktiivinen ja hakisi töitä tai pyrkisi aktivointipalveluihin, hän ei voi omalla toiminnallaan ja aktiivisuudellaan estää työttömyysturvan 4,65 %:n leikkausta. Työttömyysturvaa leikataan, ellei työtön onnistu saamaan riittävästi palkkatöitä, yrittäjätuloa tai pääse aktivointipalveluihin. Suomessa on moninkertainen määrä työttömiä suhteessa avoimiin työpaikkoihin ja saatavilla oleviin aktivointipalveluihin. On väärin rankaista työtöntä siitä leikkaamalla hänen työttömyyspäivärahaansa.

SEL:n liittovaltuusto: Hallituksen peruttava työttömyysturvan aktiivimalli (1.12.2017)

SEL:n liittovaltuusto: Hallituksen haudattava työttömyysturvan aktiivimalli (21.4.2017)

2. Ovatko elintarvikealan työntekijät lakossa perjantaina 2.2.2018?

SEL ei ole julistanut lakkoa elintarvikealalle, mutta SEL on kehottanut kaikkia jäseniään osallistumaan aktiivimallin vastaiseen poliittiseen mielenilmaukseen, joka järjestetään perjantaina 2.2.2018 Helsingissä Senaatintorilla kello 11-13.

Tämä tarkoittaa sitä, että elintarvikealan työpaikoilla voi olla paikallisia poliittisia työtaisteluita, lakkoja, työnseisauksia tai muita mielenilmauksia. Niistä päätetään jokaisella työpaikalla erikseen, työpaikan järjestäytyneiden työntekijöiden kesken työhuonekunnan kokouksessa tai ammattiosaston kokouksessa. Kysy lisää työpaikkasi luottamusmieheltä.

Jos työpaikalla ei vielä ole luottamusmiestä, työntekijät voivat yhdessä päättää järjestää kokouksen ja tehdä päätöksen poliittiseen mielenilmaukseen tai lakkoon ryhtymisestä.

SEL on ilmoittanut keskiviikkona 24.1.2018 elintarvikealan työnantajaliitolle ETL:lle sekä valtakunnansovittelijan toimistoon, että SEL:n jäsenet on kutsuttu osallistumaan poliittiseen mielenilmaisuun perjantaina 2.2.2018 Helsingissä Senaatintorilla kello 11-13 ja että tämä tulee aiheuttamaan poliittisia työtaistelutoimenpiteitä elintarvikealan työpaikoilla.

Työpaikan pääluottamusmies ilmoittaa työpaikalla tapahtuvasta poliittisesta mielenilmauksesta työnantajalle sekä liittoon SEL:n verkkosivuilta löytyvällä lomakkeella.

Kun työpaikalla päätetään järjestää poliittinen työtaistelu, esimerkiksi poliittinen lakko, se koskee kaikkia lakonalaisia töitä ja niiden tekijöitä, myös liittoihin kuulumattomia työntekijöitä.

Työntekijän osallistuminen lailliseen poliittiseen mielenilmaukseen ei oikeuta työnantajaa purkamaan tai irtisanomaan työsuhdetta eikä päättämään koeajalla olevan tai määräaikaisen työsuhdetta. Mikäli koet painostusta tai sinua estetään osallistumasta poliittiseen lakkoon, ilmoita siitä välittömästi omalle luottamusmiehellesi tai jos työpaikallasi ei vielä ole luottamusmiestä, SEL:n aluetoimistoon aluesihteerille.

Työnantajalla ei ole poliittisen lakon ajalta palkanmaksuvelvollisuutta. SEL maksaa 16 euron lakkoavustuksen niille jäsenilleen, jotka osallistuvat koko työvuoron kestävään työnseisaukseen. Lakkoavustus on veroton.

3. Kuka voi osallistua mielenosoitukseen Helsingissä 2.2.2018?

Mielenosoitus on avoin aivan kaikille, jotka vastustavat hallituksen epäoikeudenmukaista työttömyysturvaa leikkaavaa aktiivimallia. Työssä olevien lisäksi työttömät, itsensätyöllistäjät, eläkeläiset, yrittäjät, opiskelijat ja kaikki muut ovat tervetulleita mielenosoitukseen.

Jos sinulla on työvuoro mielenosoituksen ajankohtana, voit osallistua mielenosoitukseen vain, jos oman työpaikkasi työhuonekunta tai ammattiosasto on päättänyt poliittisesta lakosta, joka mahdollistaa osallistumisesi mielenosoitukseen.

Poliittinen lakko ei kohdistu työnantajaan ja se on laillinen lakko, vaikka se toteutuu työehtosopimuksen ollessa voimassa. Kun poliittisesta lakosta on tehty päätös työpaikalla työntekijöiden kesken työhuonekunnassa tai työntekijöitä edustavassa ammattiosastossa ja siitä on ilmoitettu etukäteen työnantajalle, lakosta ei voi aiheutua mitään seuraamuksia ammattiosastolle, työhuonekunnalle tai yksittäiselle työntekijälle. Kysy lisää työpaikkasi luottamusmieheltä.

4. Miten mielenosoitukseen pääsee paikalle?

Useat eri tahot, kuten SAK:n aluetoimistot, paikallisjärjestöt ja eri ammattiliittojen ammattiosastot järjestävät mielenosoitukseen Helsinkiin bussikuljetuksia ympäri Suomea. Tietoa kuljetuksista löytyy mielenosoituksen Facebook-sivulta ja SAK:n verkkosivuilta. Ainakin SAK:n bussikuljetukset ovat kaikille avoimia ja osallistujille maksuttomia, mutta kuljetukseen pitää ilmoittautua etukäteen.

Voit kysyä yhteiskuljetuksesta myös työpaikkasi luottamusmieheltä tai SEL:n aluetoimistolta.

Huomioithan, että sekä kaukoliikenteen että lähiliikenteen junien ja linja-autojen kulkemisessa saattaa olla perjantaina 2.2.2018 katkoksia, koska myös niiden työntekijät voivat osallistua poliittiseen mielenilmaisuun.

5. Miten muuten voi vastustaa aktiivimallia?

Allekirjoita kansalaisaloite, jolla vaaditaan aktiivimallin kumoamista. Kansalaisaloitteen voi allekirjoittaa tammikuun loppuun asti osoitteessa www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2730.

Ole yhteydessä oman alueesi hallituspuolueiden eli keskustan, kokoomuksen ja sinisten kansanedustajiin ja vaadi heiltä toimia aktiivimallin kumoamiseksi. Aktiivimalli hyväksyttiin eduskunnassa joulukuussa hallituspuolueiden kansanedustajien äänin, joten heillä on myös valta perua epäoikeudenmukainen aktiivimalli.

Jos olet Facebookissa, tykkää SEL:n Facebook-sivusta ja liity mielenosoituksen Facebook-tapahtuman osallistujaksi ja kutsu myös Facebook-kaverisi mukaan tapahtumaan. Vaikka et itse pääsisikään paikalle mielenosoitukseen perjantaina, voit osoittaa tukesi klikkaamalla ja tietoa levittämällä.

Kun postaat sosiaalisessa mediassa mielenilmauksesta, käytä aihetunnisteita #aktiivimalli #aktiivimallikumoon #äänityöttömälle

Lakko on yksi palkansaajien työtaistelumuoto, muita työtaistelutoimenpiteitä ovat esimerkiksi ylityökielto tai joukkoirtisanoutuminen. Lakossa työntekijät jäävät yhteisellä päätöksellä pois töistä. Poliittinen työtaistelu tai lakko ei kohdistu voimassa olevaan työehtosopimukseen, vaan sillä ajetaan laajempia poliittisia tai yhteiskunnallisia päämääriä.

Poliittinen työtaistelu on aina laillinen, vaikka se toteutuu työehtosopimuksen ollessa voimassa. Kun poliittisesta työtaistelutoimenpiteestä, esimerkiksi lakosta on tehty päätös työpaikalla työntekijöiden kesken työhuonekunnassa tai ammattiosastossa ja siitä on ilmoitettu etukäteen työnantajalle, siitä ei voi aiheutua mitään seuraamuksia ammattiosastolle, työhuonekunnalle tai yksittäiselle työntekijälle.

Suomen kielessä mielenosoitus käsittää kaikenlaiset mielenilmaukset. Mielenosoitus on sananmukaisesti mielipiteen ilmaus, jossa yleensä useampi kuin yksi ihminen tahtoo ilmaista oman mielipiteensä ja vaikuttaa yleiseen ilmapiiriin tai päätöksentekoon.