Veli-Matti Kuntonen jatkaa SEL:n puheenjohtajana, liittovaltuuston puheenjohtajaksi valittiin Ville Vatka

SEL sai uudet päättäjät, kun edustajakokous valitsi liittohallituksen ja liittovaltuuston vuosille 2022–2027. Veli-Matti Kuntonen jatkaa SEL:n puheenjohtajana ja liittovaltuuston johdossa aloittaa Ville Vatka.

SEL:n 21. edustajakokous valitsi tänään Veli-Matti Kuntosen jatkamaan liiton puheenjohtajana. Kuntosen valinta oli yksimielinen.

– Edustajakokouksen päätökset ja SEL:n toimintaohjelma vuosille 2022–2027 antavat työllemme hyvät raamit tulevalla viisivuotiskaudella. Olemme yhdessä asettaneet tavoitteita, jotka vaativat meiltä määrätietoista ja pitkäjänteistä työtä. Toisaalta toimintaympäristömme muuttuu nyt nopeasti ja meidän on oltava valmiina nopeisiinkin ratkaisuihin, jotta turvaamme elintarvikealan työntekijöille kunnon palkat ja muut työehdot tulevaisuudessakin, Kuntonen toteaa.

SEL:n puheenjohtajana vuodesta 2006 toiminut espoolainen Veli-Matti Kuntonen, 57, on aiemmin työskennellyt Saarioisten Sahalahden tuotantolaitoksen työntekijöiden päätoimisena pääluottamusmiehenä.

SEL:n liittovaltuuston puheenjohtajaksi valittiin helsinkiläinen Ville Vatka, 44. Vatka työskentelee HKScanin Vantaan tuotantolaitoksen työntekijöiden päätoimisena pääluottamusmiehenä.

– Kiitän luottamuksesta. Olen ylpeä saadessani jatkaa liittovaltuuston puheenjohtajana edeltäjieni tekemää hyvää työtä. Tulen puheenjohtajana pitämään huolen siitä, että kentän ääni kuuluu liitossa entistä paremmin, Vatka sanoo.

Ville Vatkan kanssa liittovaltuustoa edustajakokouskaudella luotsaavat 1. varapuheenjohtaja, pääluottamusmies Juha Tuomari Ilmajoelta ja 2. varapuheenjohtaja, varapääluottamusmies Karol Kula Forssasta.

SEL:n liittohallituksen varapuheenjohtajaksi valittiin hallituksen järjestäytymiskokouksessa pääluottamusmies Eira Ylitalo Ulvilasta. Liittohallitus valitsi SEL:n uudeksi liittosihteeriksi Lea Väänäsen.

Liittovaltuuston ja liittohallituksen valitsemisen lisäksi Lappeenrannassa 20.–21.5.2022 koolla ollut SEL:n 21. edustajakokous arvioi liiton kulunutta edustajakokouskautta, hyväksyi SEL:n toimintaohjelman ja talouden suuntaviivat vuosille 2022–2027, teki muutoksia sääntöihin, vastasi ammattiosastojen aloitteisiin sekä hyväksyi kaksi kannanottoa.

SEL:n liittovaltuusto 2022–2027
SEL:n liittohallitus 2022–2027

SEL:n edustajakokouksen kannanotto: Työehtojen ja työolojen on oltava kunnossa, jotta elintarvikealalle riittää työntekijöitä

SEL:n edustajakokouksen kannanotto: Työsuojelu on laitettava kuntoon ja ikääntyneistä työntekijöistä on huolehdittava työpaikoilla