SEL:n valtuusto: Kaupan omat tuotemerkit hämärtävät ruuan alkuperää kuluttajalle

2.12.2010

SEL
Liittovaltuusto
Kannanotto 26.11.2010


Kaupan omat tuotemerkit hämärtävät ruuan alkuperää kuluttajalle

Suomalaiset kaupan keskusliikkeet pyrkivät kasvattamaan kaupan omien tuotemerkkien (private labels) osuutta vähittäiskauppojen valikoimissa valmistajien tuotemerkkien kustannuksella.

Kehityssuunta on huono, sillä kaupan omat tuotemerkit hämärtävät tuotteen alkuperää ja valmistusmaata kuluttajan silmissä. Tutun tuotteen valmistusmaa saattaa muuttua jopa kuukausien välein.

Kaupan tuotemerkkien valmistus on alihankintatyötä. Kauppa kilpailuttaa tuotteiden valmistuksen hyvinkin lyhyillä sopimuksilla, joka aiheuttaa elintarvikealan yrityksissä epävarmuutta töiden jatkuvuudesta. Huutokaupoissa, joissa ratkaistaan, kuka tuotteen valmistussopimuksen saa, on mukana suomalaisten yritysten lisäksi myös ulkomaisia valmistajia.

Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL muistuttaa, että jokainen kuluttaja voi tukea suomalaista työtä tarkistamalla elintarvikkeen pakkausmerkinnöistä, että tuotteen alkuperämaa on Suomi tai tuotantolaitos on Suomessa. Pakkaamattomien elintarvikkeiden ja ravintolaruuan alkuperämaan voi selvittää kysymällä. Kuluttajaa kotimaisiin valintoihin ohjaavat myös Hyvää Suomesta -joutsenlippu, Avainlippu-tunnus ja Puhtaasti kotimainen -sirkkalehtilippu.

Valitsemalla Suomessa valmistetun elintarvikkeen, kuluttaja varmistaa elintarviketeollisuuden työpaikkojen säilymisen Suomessa.