Unilever uhkaa lopettaa Sipoon jäätelötehtaan – 64 työpaikkaa vaarassa

Unileverin Sipoon jäätelötehtaan koko henkilöstön työpaikat ovat uhattuna, kun työnantaja ilmoitti harkitsevansa tehtaan lakkauttamista ja tuotannon siirtämistä ulkomaille.

Suomalaisen meijeriyhtiö Ingmanin jäätelötuotannon vuonna 2011 ostanut monikansallinen Unilever-konserni tiedotti keskiviikkona suunnittelevansa jäätelön valmistuksen lopettamista Suomessa, Sipoon jäätelötehtaansa sulkemista ja sen tuotannon siirtämistä ulkomaille esimerkiksi Ruotsiin.

Ensi viikolla alkavat ja työnantajan ilmoituksen mukaan kuudesta kahdeksaan viikkoa kestävät muutosneuvottelut koskevat koko Unileverin Sipoon jäätelötehtaan henkilöstöä. Irtisanomisuhan alla on yhteensä 64 ihmistä, joista SEL:n meijerialan työntekijöiden työehtosopimuksen piirissä työskentelee runsaat 30.

Syyksi tehtaan sulkemiselle Unilever ilmoittaa tuotannon vähentymisen ja kiristyneen kilpailutilanteen jäätelömarkkinoilla. Työnantajan mukaan tehtaan kokonaistuotanto on laskenut 50 prosenttia vuodesta 2016 ja tuotanto toimii tällä hetkellä alle 50 %:n kapasiteetilla.


Työntekijät yllätettiin

Unileverin Sipoon jäätelötehtaan työntekijöiden pääluottamusmies Johanna Lundberg kertoo, että tieto työnantajan suunnitelmista tuli työntekijöille täytenä yllätyksenä.

– Keskiviikkona pidettiin tiedotustilaisuus ja kutsuttiin ensi viikolla alkaviin muutosneuvotteluihin, Lundberg kuvaa työnantajan yllätysvetoa.

– Mitään aikataulua ei olla annettu, eikä ole tietoa, onko työnantajan tarkoitus esimerkiksi tarjota muita töitä vaihtoehtona irtisanomiselle.

Lundberg sanoo ehtineensä keskustella keskiviikkona tuoreeltaan iltavuorossa joidenkin työtovereidensa kanssa. Yleinen ilmapiiri työntekijöiden keskuudessa oli huolestunut ja epätietoinen. Työnantajan tapa tiedottaa asiasta ei parantanut työntekijöiden mielialaa.

Muutosneuvotteluihin Lundberg lähtee selvittämään, mitkä ovat perustelut työnantajan väitteille ja hakemaan keinoa tehtaan ja työpaikkojen pelastamiseksi. Hän ei osaa arvioida työnantajan väitteitä tuotannon notkahtamisesta, mutta tällaista kokemusta ei tehtaan lattiatasolla ole muodostunut.

– Meidän porukan kokemus on, että tehtaalla menee aika hyvin ja koneet ovat pyörineet normaalisti, Lundberg toteaa.

Vielä kesällä 2020 tehtaan johto kehui tuotannon monipuolisuutta ja tuotteiden hyvää menekkiä paikallislehti Sipoon Sanomien haastattelussa. Tuolloin tehtaan tuotevalikoimassa kerrottiin olevan 130 erilaista jäätelöä.

Jäätelötehtaalle on vakituisen työvoiman lisäksi palkattu vuosittain sesonkityövoimaa. Sesonkina tehtaalla on parhaimmillaan työskennellyt yli 80 ihmistä. Lisäksi vakituista henkilöstöä on jatkuvasti täydennetty tarvittaessa töihin kutsuttavilla työntekijöillä.


Opittiinko Turun Sinapista mitään?

Ingmanin jäätelöt ovat olleet tunnettuna kotimaisena brändinä yli 40 vuotta osa suomalaisten arkea ja juhlaa. Tämä perinne uhkaa nyt katketa, jos työnantaja tekee asiassa lyhytjänteisen ratkaisun.

Kotimaisuus on tutkitusti tärkeä kriteeri suomalaisten elintarvikevalinnoissa. Myös Unileverillä on tästä omakohtaista kokemusta. Konsernin omistuksessa olleen Turun Sinappia -brändin tuotannon siirto pois Suomesta johti markkinaosuuden heikentymiseen yli 12 prosenttiyksiköllä, koska suomalaiset kuluttajat vaihtoivat Turun Sinapin kotimaiseen vaihtoehtoon. Ensin Ruotsiin ja myöhemmin Puolaan siirretty Turun Sinapin tuotanto palasikin lopulta takaisin Suomeen 2014.

Turun Sinappi -episodia on mietitty myös Sipoon jäätelötehtaalla. Pääluottamusmies Johanna Lundberg kertoo työntekijöiden pohtivan, miten suosittujen jäätelöiden myynnille käy, jos Unilever siirtää niiden tuotannon ulkomaille.

– Tuotemerkki ei tee tuotteesta kotimaista ja ihmiset tietävät sen, Lundberg sanoo ja muistuttaa suomalaisten osaavan etsiä Avainlippua ja muita kotimaisuudesta kertovia merkkejä tuotteista.

Unileverin Sipoon jäätelötehtaalla valmistetaan Ingmanin jäätelötuutteja ja litran jäätelöpakkauksia, Creamy-jäätelöpakkauksia sekä suosittuja Jättis- ja Kingis -jäätelötuutteja. Jos tuotanto lähtee Suomesta, näiden tuotteiden menekki tuskin ainakaan kasvaa suomalaisten kuluttajien keskuudessa.

Monikansallinen Unilever-konserni on yksi maailman suurimpia elintarvikkeiden, virvokkeiden, hygieniatuotteiden ja kodin puhdistustuotteiden valmistajia. Unileverin tuotteita myydään yli 190 maassa ja konsernin liikevaihto oli vuonna 2020 50,7 miljardia euroa. Unilever omistaa yli 400 tuotemerkkiä, joista esimerkkeinä Magnum, Ben & Jerry’s, OMO, Dove, Knorr ja Hellmann’s.


Kuvassa pakataan jäätelötuutteja Ingmanin jäätelötehtaalla Sipoossa vuonna 2010, ennen kuin Unilever osti tuotannon. Kuva: Kai Widell

Liity
jäseneksi