Hyvää Suomesta -merkki täyttää 25 vuotta vahvempana kuin koskaan

Hyvää Suomesta -merkki on liputtanut kotimaisen ruuan puolesta tänä vuonna jo 25 vuotta. Sinivalkoinen joutsen pakkauksessa auttaa tunnistamaan elintarvikkeet, jotka on valmistettu Suomessa suomalaisista raaka-aineista.Merkki syntyi vuonna 1993 tilanteessa, jossa ennakoitiin Suomen EU-jäsenyyden tuovan maahan ulkomaisten elintarvikkeiden vyöryn. Nykyisin kaupoista löytyy ennätyksellisen paljon, noin 10 000 tuotetta, jotka kantavat Hyvää Suomesta -merkkiä. Tuotteiden raaka-aineiden kotimaisuusaste on korkea, keskimäärin yli 90 %. Mukana ovat kaikki tuoteryhmät, joista suurimpana lihatuotteet.Hyvää Suomesta -merkkiä käyttäviä yrityksiä on lähes kolmesataa. Viime vuosien uusista tulokkaista suurimpia merkin käyttäjiä ovat Fazer, Vaasan ja Lidl, joiden myötä Hyvää Suomesta -tuotteiden lukumäärä kasvoi useilla sadoilla. Lukumääräisesti eniten Hyvää Suomesta -merkittyjä tuotteita on Valiolla, HKScanilla ja Atrialla. Noin kolmannes yrityksistä on oman tilan raaka-ainetta jalostavia maatiloja tai muita pieniä yrityksiä.Tutkimusten mukaan Hyvää Suomesta -merkin tunnistaa jo lähes jokainen aikuisikäinen suomalainen. Jatkossa tavoitteena on, että kuluttajat ymmärtävät kotimaisen ruokaketjun moninaiset merkitykset hyvinvoinnille. Kotimainen ruoka pyörittää talouden rattaita ja tuo työllisyyttä, ruokaturvaa sekä huoltovarmuutta. Näihin jokainen kuluttaja voi myötävaikuttaa ostamalla kotimaisia elintarvikkeita.Lue Hyvää Suomesta -merkin historiasta