Veli-Matti Kuntonen: Suomalaista yhteiskuntaa ei jälleenrakenneta koronakriisin jälkeen työehtoja heikentämällä

Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL:n puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen varoittaa, että suomalaista yhteiskuntaa ei pidä jälleenrakentaa koronakriisin jälkeen työntekijöiden työehtoja heikentämällä.

– Yhteiskunnan jälleenrakentamista ei pidä maksattaa koronakriisin sankareilla. Työehtojen heikennykset tai julkisten palveluiden leikkaukset laittaisivat pieni- ja keskituloiset työntekijät ja heidän lapsensa maksamaan talouskriisin. Toivottavasti 90-luvun alun lamasta on opittu, eikä samoja kalliiksi tulleita virheitä toisteta. Koronakriisin jälkihoidon ratkaisujen pitää olla oikeudenmukaisia ja tasapuolisia, Kuntonen toteaa.

Kuntonen on tyytyväinen, että koronapandemian aiheuttama poikkeustilanne on nostanut esiin tärkeitä työntekijäryhmiä, jotka normaalioloissa jäävät yhteiskunnassa ilman ansaitsemaansa huomiota ja arvostusta.

– Elintarvikealan ja kaupan työntekijät, siistijät, rekkakuskit ja hoitoapulaiset sekä monet muut kriittisten alojen ammattilaiset pitävät yhteiskuntamme poikkeusoloissakin pyörimässä. Kun olemme kulkeneet pahimman yli ja nousua lähdetään rakentamaan, heitä ei saa unohtaa. He ovat julkiset kiitoksensa ansainneet, mutta pelkät kiitokset eivät riitä. Arvostuksen pitää näkyä myös työntekijöiden palkoissa ja muissa työehdoissa, Kuntonen muistuttaa.

Vellun viralliset vinkit vapunviettoon:

1. Hanki Suomessa valmistettuja suolaisia ja makeita vappuherkkuja sekä juomia riittävästi. Jos käyt kaupassa ostoksilla, muista turvaväli muihin!

2. Ellet ole töissä, pysy kotona ja osallistu virtuaalivappujuhliin kuten SAK:n #virtuaalivappuun!

3. Soittele tai ole somen välityksellä yhteydessä läheisiisi ja tuttuihisi.

4. Nauti! Vaikka emme voi nyt viettää vappua fyysisesti yhdessä, tänäkin vappuna juhlitaan työväkeä ja suomalaista työtä, jonka merkitys on kriisiaikana noussut entistäkin tärkeämmäksi!

Hyvää vappua! Glada vappen! Happy May Day!

Palvelemme jäseniämme jälleen maanantaina 4.5.2020 kello 8.30 alkaen.