SEL:n poliittinen lakko työntekijöiden oikeuksien puolustamiseksi jatkuu ensi viikolla 13 työpaikalla

Elintarvikealan työntekijät vaativat poliittisella lakollaan Orpon hallitusta luopumaan työntekijöiden oikeuksien, työehtojen ja työttömyysturvan heikennysesityksistään.

SEL jatkaa elintarvikealan työpaikoilla poliittisia lakkojaan, joilla painostetaan pääministeri Petteri Orpon hallitusta luopumaan työntekijöihin kohdistuvista heikennysesityksistään. Ensi viikolla vuorokauden mittaisessa poliittisessa lakossa on 13 elintarvikealan työpaikkaa ja noin 2000 työntekijää. Tällä viikolla poliittisessa lakossa on 15 elintarvikealan työpaikkaa ja noin 4000 työntekijää, jolloin lakkoon osallistuu marraskuun aikana yhteensä lähes 6000 elintarvikealan työntekijää.

Elintarvikealan työntekijät vastustavat poliittisella lakollaan Orpon hallituksen ajamia työntekijöiden työehtojen ja lakko-oikeuksien heikennyksiä sekä työttömyysturvan leikkauksia ja vaativat hallitusta luopumaan heikennysesityksistään.

– Työntekijöiden näkökulmasta nämä Orpon hallituksen työelämän ”uudistukset” ovat kautta linjan heikennyksiä, jotka vievät työntekijän asemaa taaksepäin työpaikalla ja yhteiskunnassa. Hallituksen tarkoitus on yksiselitteisesti lisätä työnantajien yksipuolista määräysvaltaa työpaikalla. Tätä me emme voi hyväksyä. Koska hallitus ei kuuntele puhetta, meidän on pakko puolustaa työntekijöiden oikeuksia poliittisilla lakoilla, SEL:n puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen sanoo.

Kuntosen mukaan Orpon hallitusohjelma alleviivaa, kuinka tärkeää työntekijöille on poliittinen lakko-oikeus, jota hallitus aikoo nyt rajata.

– Hallituksella on kiire ensin heikentää lakko-oikeutta ja viedä meiltä työntekijöiltä hampaat suusta, jotta päästään vapaasti heikentämään työehtoja ja työttömyysturvaa. Työntekijöillä pitää olla jatkossakin mahdollisuus puolustaa oikeuksiaan myös poliittisilla lakoilla. Myös oikeus tukilakkoihin on olennainen ja perusteltu: sillä turvataan, että mahdollisimman laajasti saadaan aikaan tolkulliset työehtosopimukset, Kuntonen toteaa.

Poliittiseen lakkoon osallistuu marraskuussa lähes neljännes SEL:n työehtosopimusten piirissä elintarvikealan yrityksissä työskentelevistä työntekijöistä. Lakon piirissä ovat työpaikan kaikki SEL:n työehtosopimuksen alaiset työt, mahdollista hätätyötä lukuun ottamatta.

SEL:n poliittiset lakot ovat osa SAK:laisten ammattiliittojen yhteistä #PainavaSyy-kampanjaa, jolla puolustetaan työntekijöitä hallituksen yksipuolisia työelämän heikennysesityksiä vastaan. SEL on valmis yhdessä muiden ammattiliittojen kanssa jatkamaan ja laajentamaan poliittisia lakkoja, jos hallitus ei luovu heikennysesityksistään.

Lue lisää osoitteesta www.selry.fi/painavasyy

#PainavaSyy-lakossa viikolla 47 ovat seuraavat yritykset ja yksiköt:
Lakon piiriin kuuluvat alla mainittujen ajankohtien välillä alkavat työvuorot.

Yksikkö:Lakon ajankohta:
Fazer Leipomot, LahtiSunnuntai 19.11. klo 18 – maanantai 20.11. klo 18
Fazer Leipomot, LappeenrantaSunnuntai 19.11. klo 22 – maanantai 20.11. klo 22
Fazer Leipomot, VantaaSunnuntai 19.11. klo 22 – maanantai 20.11. klo 22
Fazer Makeiset, LappeenrantaTorstai 23.11. klo 20 – perjantai 24.11. klo 20
Fazer Makeiset, VantaaTorstai 23.11. klo 22 – perjantai 24.11. klo 22
Kymppi-Maukkaat, AkaaTorstai 23.11. klo 22 – perjantai 24.11. klo 22
Lantmännen Unibake, JoutsenoSunnuntai 19.11. klo 22 – maanantai 20.11. klo 22
Orkla Suomi Finland, Panda, VaajakoskiTorstai 23.11. klo 20.30 – perjantai 24.11. klo 20.30
Porin Leipä Sarpi, PoriTorstai 23.11. klo 00–24
Porin Leipä, Pori