Ulkomailla valmistettu ei ole kotimainen

HK on siirtänyt kuorettomien Popsi-nakkien valmistuksen Suomesta Viroon. Näin siirtyi taas yksi tuttu kotimainen tuote valmistettavaksi rajojemme ulkopuolelle.

SEL on kampanjoinut jo vuosia elintarvikkeiden kotimaiseksi pesua vastaan. Kotimaiseksi pesulla tarkoitamme tuontituotteen myymistä kotimaisella tuotemerkillä. Olemme pitkään keränneet nettisivuillamme havaintoja kotimaiseksi pesusta. Sivuillamme on lista kotimaisella tuotemerkillä Suomessa myydyistä tuotteista, joiden valmistusmaa on muu kuin Suomi.

Yrityksillä on monesti väärä luulo syntyvistä kustannussäästöistä, kun valmistusta siirretään ulkomaille. Säästöt tuotannossa eivät suinkaan aina ole toteutuneet eikä tuotteissa ole aina pystytty samaan laatuun kuin mitä se on ollut Suomessa valmistettuna.

Arvaamaton kustannustekijä on myös se, että yritys menettää kotimaisen tuotemerkkinsä uskottavuuden. Tätä uskottavuuden menetystä koitetaan sitten paikata markkinointieuroilla. Harvinaista ei ole mainonta, jossa kerrotaan tuontituotteen lihan olevan kuitenkin suomalaista, tai kerrotaan tämän ja tämän tuotteemme olevan edelleen kotimainen. Näitä kustannuksia ei yleensä huomioida siirron kannattavuutta arvioitaessa.

Kaikille jotka puhuvat kotimaisten valintojen sekä kotimaisen elintarvikeketjun ja työpaikkojen puolesta, on suomalaisten tuotemerkkien valmistamisen siirtäminen ulkomaille aina isku vasten kasvoja. Kuluttajien luottamusta kotimaisiin tuotemerkkeihin heikentävät tuotantojen siirrot ovat suomalaisilta yrityksiltä oman pesän sotkemista, jonka seurauksena kotimaisen tuotteen lisäarvo heikkenee tai pahimmillaan se menetetään kokonaan.

Tästä huolimatta meidän tulee jatkaa puhumista kotimaisten valintojen puolesta, oli kyseessä sitten kuluttajan tekemät valinnat kaupassa tahi ravintolassa, tai julkisen sektorin ruokahuollon hankinnat. Se on yksinkertaisesti työtä työpaikkojemme puolesta.

Tärkeitä ja kannatettavia ovat myös toimet ja panostukset suomalaisen elintarvikeviennin edistämiseksi, erityisesti tuottajajärjestö MTK ansaitsee ison hatunnoston Berliinin Grϋne Woche -messupanostuksestaan. Pitämällä kotimarkkinat kunnossa, eivät vientiponnistelut rakennu tyhjän päälle.

• • •

Reilun viikon päästä lauantaina lähdemme upean isolla porukalla SEL:n jäsenristeilylle. Haluan toivottaa kaikille oikein hyvää risteilyä sekä kiittää ammattiosastojen ja työpaikkojen luottamushenkilöitä siitä työstä, mitä olette tehneet, jotta 1600 jäsentämme kokoontuu yhteen viettämään aikaa liiton tapahtumaan. Nähdään jäsenristeilyllä!

Liity
jäseneksi