Turun sillit uivat ulkomaille

Norjalainen elintarvikejätti Orkla päätti järjestellä tuotantoaan uudelleen. Tämän seurauksena Turun tuotantolaitos, jossa valmistetaan Ahti- ja Vesta -sillien lisäksi Felixin kurkku- ja punajuurisäilykkeitä ajetaan alas. Näiden Suomessa tehtyjen tuotteiden uudet valmistusmaat ovat tällä hetkellä arvailuissa Puola, Latvia, Ruotsi ja Tsekki.

Edellinen vääntö Orklan tuotannon säilymisestä Suomessa käytiin vuonna 2016. Silloin kotimainen työ ja kotimaiset tuottajat voittivat, kun Taffelin sipsien ja Oolannin perunapakasteiden tuotanto Ahvenanmaalla jatkui. Ikävä kyllä nyt ei käynyt yhtä hyvin, vaan kävi yhtä huonosti kuin Jacky-makupalan kanssa. Sen tuotannon Orkla lopetti joitakin vuosia sitten Lahdessa ja siirsi valmistuksen ulkomaille.

Kansainväliset sijoittajat ja elintarvikejätit ovat ennenkin lopettaneet tuotantoaan Suomesta ja myös Turusta. Kustannussäästöjä on ehkä yritysten johdon laskelmissa tavoiteltu, mutta samalla markkinaosuuksia on mennyt.

Leafin makeistuotannon lopettaminen ensin Turusta ja myöhemmin myös Aurasta on merkinnyt, että esimerkiksi Jenkkiin, Tuplaan tai vaikka Sisuun on tullut huono sivumaku, ne eivät tarjoa enää työtä Suomessa. Uskon vahvasti, että kuluttajina haluamme korvata nämä tuotteet kotimaisilla vaihtoehdoilla.

Unileverin Turun sinappi –kierros päättyi jokin aika sitten kun valmistus palasi Turusta lähdön jälkeen Ruotsin ja Puolan kautta takaisin Suomeen Pyhännälle. Vahva brändi säilytti asemansa Suomen sinappimarkkinoilla, mutta Unileverin johdossakin lopulta huomattiin, että kotimaiseksi kuluttajan silmissä mielletyn tuotteen tulee olla myös Suomessa valmistettu.

Orklan markkinointiosasto joutuu jatkossa miettimään monia asioita uudelleen, kun sillejä ei voi enää tulevaisuudessa markkinoida lauseella: ”Valmistetaan Suomen Turussa – vain parhaista selkäpaloista”.

Edelleen voi tietysti sanoa, että ”Felix tuntee suomalaisten maun”. Voivathan sen tuntea myös puolalaiset tai latvialaiset. Suomessa valmistettujen elintarvikkeiden maku toivottavasti kuitenkin on se, joka kuluttajien suussa voittaa.

Valitsemalla kotimaisia tuotteita turvaamme kotimaista työtä, jokaisella valinnalla on merkitystä!

Liity
jäseneksi