Reiluun kauppaan

Suomen uusi hallitus kirjasi ohjelmaansa: ”Hillitään päivittäistavarakauppojen ylivoimaista neuvotteluasemaa lainsäädännöllisin toimin, muun muassa private label -tuotteet.”

Suomessa on erittäin keskittynyt päivittäistavarakauppa. Se ei ole monopoli, mutta se on kahden tai enintään kolmen kauppa. Ei voi sanoa, että keskittyneen kaupan välillä ei olisi kilpailua. Ongelma on siinä, että hallitsevat päivittäistavarakaupan ketjut ovat ostajina määräävässä asemassa suhteessa teollisuuteen ja tuottajiin.

Monien muiden, paitsi päivittäistavarakauppajättien mielestä, hallitusohjelman kirjaus neuvotteluaseman hillitsemisestä on hyvä ja se palvelee sekä kaupalle tuotteitaan tarjoavia yrityksiä että kuluttajia.

Private label -tuotteet ovat yksi kotimaisen keskittyneen kaupan voimatekijä. Kaupan omia tuotemerkkejä voidaan puolustella hintakilpailulla. Kilpailuttamalla omien merkkiensä valmistusta, kauppa saa oman merkkinsä hinnan alemmaksi verrattuna valmistajien omiin merkkituotteisiin.

Sitä, tuleeko edellä olevasta hyöty kuluttajalle, kyseenalaistaa se, että keskittyneen kaupan on mahdollista määritellä oman merkkinsä hinnan suhde vastaavaan valmistajan omaan merkkituotteeseen. Kauppa voi esimerkiksi hinnoitella valmistajan merkkituotteen kovemmalla katteella kuin oman private label -tuotteensa.

Oma kysymyksensä on, mitä tapahtuu elintarvikealan tuotekehitykselle pidemmässä juoksussa, jos jo muutaman kuukauden sisällä uuden menestyvän tuotteen markkinoille tulosta tuotteen valmistaja on ”pakotettu” valmistamaan sitä myös kaupan merkille. Kauppahan näkee oman järjestelmänsä kautta, mikä uutuustuote liikkuu hyvin hyllystä ja siitä halutaan valmistajalta heti vastaava kaupan private label -tuote.

On erittäin hyvä, että kaupan omien merkkien vaikutuksista elintarvikeketjun muille osapuolille keskustellaan. Ensimmäinen askel tasapainoisempaan suuntaan elintarvikeketjussa voisi olla kaupan myyntitietojen avaamisen edellyttäminen myös teollisuuden ja alkutuotannon käyttöön.

Toimiva ja menestyvä kotimainen kauppa on tärkeä juttu, muttei niin tärkeä, että se saa näivettää toimintatavoillaan kotimaisen elintarviketuotannon. Elintarvikeketjussakaan ei ole koko ketjun etu, jos yksi osapuoli pystyy sanelemaan. Niinhän se on työmarkkinoillakin: yhden osapuolen sanelu ei ole kokonaisuuden, eikä yhteiskunnan etu.

• • •

Tärkeää on, että eri tahot tuovat ja saavat näkemyksiään esille. Viestintä on myös meille SEL:lle olennainen osa toimintaamme. Onkin suuri ilo onnitella omaa aviisiamme Elintaetta 70-vuotisesta taipaleesta, joka jatkuu edelleen. Haluan myös esittää suuret kiitokset kaikille Elintakeen tekijöille vuosien varrelta!

Hyvää kesää, nautitaan kesästä hyvän kotimaisen ruuan kera!

Liity
jäseneksi