Hyvää Suomesta -merkki uudistui Ruokaa omasta maasta -tunnuksella

27.2.2012

Uudistuneen Hyvää Suomesta -merkin tavoitteena on kertoa kuluttajalle selkeästi ruuan alkuperätieto ostohetkellä.

Hyvää Suomesta -merkki on uudistunut Ruokaa omasta maasta -tunnuksella. Entistä vahvemmin ruuan suomalaisesta alkuperästä viestivä tunnus julkistettiin tänään.

Vuonna 1993 lanseerattua Hyvää Suomesta -merkkiä voidaan pitää suomalaisen ruokaketjun yhteistyön merkittävimpiin kuuluvana saavutuksena. Hyvää Suomesta on jo vakiinnuttanut asemansa Suomen arvostetuimpien ja tunnetuimpien brändien joukossa. Merkkiä käyttää yli 250 yritystä ja se kertoo tuotteen alkuperästä noin 8 000 elintarvikkeessa.

Merkin uudistamisen taustalla oli suomalaisten elintarviketoimijoiden halu vahvistaa kotimaisen elintarvikkeen vetovoimaa. Toisaalta kuluttajat ovat entistä enemmän kiinnostuneita ruuasta, sen tuotannosta ja alkuperästä, ja tukeutuvat ostopäätöksiä tehdessään pakkausmerkintöihin. Siksi vieläkin selkeämmin tuotteen alkuperästä viestivä pakkausmerkintä toimii sekä kuluttajan että elintarvikealan eduksi.

Kyseessä ei ole kampanja vaan pysyvä muutos merkin viestintään. Ruokaa omasta maasta -tunnusta tullaan jatkossa näkemään myös elintarvikealan yritysten mainonnassa sekä pakkauksissa.

Hyvää Suomesta -merkki on suomalaisen ruuan tunnus. Merkki takaa, että tuote on valmistettu Suomessa suomalaisista raaka-aineista. Lopputuotteen raaka-aineen määrästä vähintään 75 % on suomalaista alkuperää. Kaikki liha-, maito-, kananmuna-, kala- sekä yhden ainesosan tuotteet ovat raaka-aineeltaan 100 %:sesti suomalaisia. Tuote on valmistettu ja pakattu Suomessa.

Merkin tarkoitus on lisätä suomalaisen ruuan arvostusta ja edistää sen menekkiä. Hyvää Suomesta -merkkiä hallinnoi ja sen käyttöoikeuden myöntää Ruokatieto Yhdistys ry.