Suomalaisen ruuan tekijöiden kampanja alan työpaikkojen puolesta kuuluu radiossa ja näkyy sosiaalisessa mediassa

9.10.2014

Maatalousyrittäjien edunvalvontajärjestöt Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC, maatalouden asiantuntijajärjestö ProAgria, elintarvikealan henkilöstöä edustavat Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL, Meijerialan ammattilaiset MVL ja Agronomiliitto sekä Ruokatieto ovat tänään aloittaneet yhteisen kampanjan kotimaisen ruuan ja ruuantuotannon työpaikkojen puolesta.

Venäjän elintarviketuontikiellon ja poikkeuksellisen haastavan ruokamarkkinatilanteen johdosta valmisteltu kampanja kuuluu lokakuun aikana kaupallisissa radioissa ja näkyy loppuvuoden ajan sosiaalisessa mediassa. Kampanjan slogan on: ”Nyt jos koskaan.”

Kampanja nostaa esiin kotimaisten ruokavalintojen merkityksen ruoka-alan tulevaisuudelle sen kotimaisten raaka-aineiden laadun ja tuotannon vastuullisuuden.

Suomalaisen Työn Liiton mukaan Suomeen voisi syntyä vuodessa jopa 15 000 elintarvikealan työpaikkaa, jos jokainen suomalainen lisäisi kymmenellä eurolla kuukaudessa kotimaiseen ruokaan käyttämäänsä rahamäärää.

Radiokampanjoinnissa kuluttajia kannustetaan valitsemaan kotimaista ruokaa kaupoissa ja kysymään ruuan alkuperää ravintoloissa, joissa alkuperää ei useimmiten omaehtoisesti kerrota. Sosiaalisessa mediassa kampanjoinnilla halutaan herättää keskustelua siitä, mitä kotimaisen ruuantuotannon vastuullisuus ja raaka-aineiden laatu käytännössä tarkoittavat.

Kampanjan osana lähestytään myös kuntapäättäjiä, joiden toivotaan suosivan kotimaista lähiruokaa kuntien hankinnoissa.

Radiokampanja pyörii kaupallisilla radiokanavilla seuraavasti: Radio Nova, Radio Aalto, Radio Suomipop, Radio Rock, Groove FM, Loop ja Metro Helsinki 10.−24.10.2014 sekä Iskelmä 10.-17.10.2014. Sosiaalisen median kampanjointi jatkuu vuoden loppuun asti. Sosiaalisen median infograafit julkaistaan molemmilla kotimaisilla kielillä Facebookissa ”Valitse kotimaista” -sivuilla.

Kampanjan mainostoimistoyhteistyökumppani on mainostoimisto RED.


Kampanjasivut Facebookissa

Kuuntele kampanjan radiospotit