Kuluttajalla oikeus valita tuoretta ja lähellä leivottua leipää

22.5.2008

SEL:n liittohallitus ja leipomoalan pääluottamusmiehet vaativat, että leipomoalalla ei tingitä totuudenmukaisista pakkausmerkinnöistä ja markkinoinnista. Kuluttajan on oikeus tietää, missä ja milloin hänen ostamansa leipomoalan tuote on valmistettu. Pakkausmerkinnöistä on käytävä selvästi ilmi valmistusaika ja -paikkakunta.

SEL:n liittohallitus ja leipomoalan pääluottamusmiehet toivovat myös kuluttajien vaativan yhä aktiivisemmin totuudenmukaisia pakkausmerkintöjä ja markkinointia.

Leipomoalaa ollaan kehittämässä huolestuttavaan suuntaan, kun leipomo- ja konditoriatuotteiden valmistusta keskitetään aina vain suurempiin yksiköihin, jolloin tuotteiden tuoreus kärsii. Tuotteiden valmistaminen aloitetaan entistä aikaisemmin pidentyneiden kuljetusmatkojen vuoksi, ja kuluttaja löytää yhä harvemmin vastaleivottua leipää kaupasta.

Tänään leivottua leipää myydään yleisesti seuraavana päivänä pakkausmerkinnällä, joka väittää leivontapäiväksi myyntipäivää. Suoranaista kuluttajan harhauttamista on se, että osa irtotiskeissä tuoreina myytävistä leipomo- ja konditoriatuotteista on valmistettu edellisenä päivänä jopa satojen kilometrien päässä.

Kuluttaja ei myöskään pysty valitsemaan lähiseutunsa tai oman paikkakuntansa leipomo- ja konditoriatuotteita, jos tuotteessa ei ilmoiteta tarkkaa valmistuspaikkakuntaa. Kuluttajan valintaa ei helpota alalle syntynyt harhaanjohtava mainonta, jossa valmistuspaikkakunta ilmoitetaan väärin. On tapauksia, joissa paikallislehdessä mainostetaan leipää virheellisesti. Mainoksissa väitetään, että leipä on valmistettu paikkakunnalla, vaikka valmistuspaikka on todellisuudessa toisella paikkakunnalla.

SEL:n liittohallitus ja leipomoalan pääluottamusmiehet muistuttavat, että kyse on koko kotimaisen elintarvikealan maineesta. Kuluttajalla on oikeus valita tuoretta ja lähellä tuotettua ruokaa. Kuluttajan valintaa ei saa vaikeuttaa virheellisin pakkausmerkinnöin tai harhaanjohtavalla mainonnalla.